14
Dec
08

Financial District, L.A., USA

Financial District, Los Angeles


Financial District, LA, USA

Originally uploaded by rinskejansen
Financial district, oogstrelende architectuur, blinkende skyscrapers, glas en staal….Hoe hoog kun je kijken zonder omver te vallen? Zo hoog dus, nog niet tot het einde van de skyscraper. Mooie mensen in strakke pakken, dikke lambo’s en porsches die voorbij razen. Stad van luxe en decadentie.

En daarachter old downtown, met zwervers die te dun zijn om overeind te kunnen staan, hoertjes die mij blijkbaar wel oke vinden (achja, weer een paar sigaretten armer maar een paar leuke gesprekken rijker), hun vriendjes/pimps die mij minder leuk vinden (oke, ik ga al weg, hier heb je nog een pakje peuken meisje op je hoge hakken, kun je vast wel gebruiken, en oke, ik heb ook nog een Gigant-aansteker, die mag je ook wel hebben), gangsta-niggers die ook al een sigaret bij me bietsen, tegen me aan kletsen (hej, how’r you doing man? everything allright..? Yeah men, Love Emstermem men….) en daarna met me op de foto willen (mmm, ik laat die camera toch maar even in mijn backpack & pretend not to have a camera at all…), winkeliers die mij hun armzalige toko binnen willen lokken (hoe ik ook probeer, je ziet onmiddellijk dat ik ergens ben waar ik niet thuis hoor. Aan mijn outfit ligt het niet, alles in LA gekocht, rokje, topje, de hele zooi, maar nee hoor, mijn blik is die van een reiziger, denk ik dan maar. Iets teveel genietend van alles. Want dat hoort niet, genieten in dit stuk van L.A.

In de schemer bedenk ik me dat dit een stukje stad is waar ik liever niet alleen ben, als het donker is. Lang leve de bus. Helaas de verkeerde zodat ik ergens op een verlaten junction word gedropt, samen met 2 Mexicanen die geen woord Engels spreken, maar wel in L.A. wonen en werken. Mmm, geen mensen in de buurt, donker, verlaten weg…mmmm…..niet handig Rin! Met mijn Ipod in mijn hand, ook al zo’n verstandige keuze,  probeer ik me een houding te geven, en een gesprek aan te knopen met de jongens. Ik besef dat ik mezelf in een penibele sitautie heb gemanouvreerd en ben op mijn hoede. ‘Praten’, denk ik, ‘contact maken, als ze zien hoe normaal ik ben doen ze vast niks raars.’ Ja, je je moet toch wat.
Na 20 minuten van halve Spaanse/Engelse gesprekken en ongemakkelijke stiltes komt er eindelijk een bus richting mijn suburb. De jongens moeten dezelfde bus hebben. Met 1,5 dollar in mijn hand voor een kaartje stap ik in de bus. Een van de jongens pakt mijn arm en ik schrik terug. Dan geeft hij mij zijn buskaart, goed voor een dag gratis reizen met alle bussen. Hij pakt zelf 1,5 dollar uit zijn zak en koopt een kaartje voor hemzelf. Ik ben verblufd, voel me bezwaard door mijn achterdocht en bedank hem uitgebreid. Hij grijnst en beetje verlegen en gaat achter in de bus zitten. Met zijn maatje op weg naar een van de 26 suburbs die L.A. rijk is.

0 Responses to “Financial District, L.A., USA”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Flickr Photos

Rinske twittert


